måndag 24 februari 2020

Koppla in generator med inbyggt relä

Jag undrar lite hur jag ska koppla min generator. Volvo Penta Volvo Penta generator med spänningskänsligt skiljerelä. Generatorn har inbyggt relä som är nytt. Ska byta ut min generator till en med inbyggt relä.


Den vill ju ha laddlampa eller resistor för att ladda. Bilen saknar ju laddlampa och innan gick .

Har försökt mig på att koppla in en växelströmsgenerator på den gamle 135:an men det har varit. Antar att det är en med inbyggt relä. Så koppla förbi el kolla vid det gamla laddreläet om den haft relä. Har fått tag på en generator där man inte behöver laddnings relä. Hur kopplar jag ? A generator på min 11:a men den har inbyggt relä.


Jo min tanke var att installera en generator med inbyggt relä. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att. Men även en nyare generator (med inbyggt elektroniskt laddningsrelä) kan.

Så att koppla in några lysen blir inte aktuelt förens jag fått generatorn att fungera, ingen större vits. Men generator lampan tänds inte när man slår på tändningen och den laddar inte. Du måste koppla om lite. Kan du säga exakt hur jag ska koppla på ett sett för en som inte är så kunnig . Dessa relän har ofta inbyggd elektronik som känner av batteriets polspänning.


Man kan tänka sig att koppla generatorn till batterierna via var sin diod. Kör relä , av rätt typ (inte den i vänstra bilden alltså (för litet), om vi talar skiljerelä)! Bilens generator laddar upp batteriet igen då du startar bilmotorn eller du kan koppla i. Misstänkter att B skall kopplas till batteriet, men var skall dom andra kopplas ? Var skall man koppla dom? Det borde vara inbyggd laddningsregulator ? Sedan beror det på om du har inbyggt eller yttre relä hur många . Den lurar generatorns inbyggda regulator, som styr generatorn till att leverera effekt.


När batteriet är fulladdat kopplas laddningen ifrån. Relä (kontrollerad laddning vid underspänning), 60:- x Pressvertyg, 400:-. Samma sak mellan batteri, generator och startmotor. Jag valde att koppla generatorn över huvudbrytaren.


Detta tyder på att man har en inbyggd skiljediod i sin generator.

GENERATOR 12V 100A. Finns i lager i varuhus. Lägg till i shoppinglistan. P ~ vningssystem. COMBfTEST förenklar om nödvändigt ser till att generatom stoppas.


En tidsfördröjning på s är inbyggd. Du skal helst ikke køre for voldsomt med en generator UDEN batteriet. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och. Paris Rhone (tror jag) där regulatorn är inbyggd i generatorn. Reläet kan programmeras för olika tillämpningar såsomstartrelä för en generator.


Programmerbart relä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.